به نظر میرسد که اهمیت بازاریابی محتوا در جهان آن قدر روشن است که صحبت کردن درباره آن دیگر ضرورتی نداشته باشد؛ با این حال جای تعجب است که بخش قابل توجهی از کسب و کارها با این حال بسیاری از کسب و کارها هنوز به درستی ضرورت بازاریابی محتوا را نمیدانند، حتی نمیدانند که بازاریابی محتوا به چه معنا است و اصلاً چنین روشی هم با چنین عنوانی وجود دارد! برخی افراد تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار میگیرند بدون آن که حتی به بازاریابی محتوا فکر کنند و برخی دیگر هم با اینکه درباره کلیات آن آشنایی دارند، اما تصور میکنند که اختصاص هزینههایی برای بازاریابی محتوا بیشتر یک کار تشریفاتی به نظر میرسد که هیچگونه نتیجهای را دربرندارد!تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا همچنان بخش قابل توجهی از سایتها به دلیل اهمیت ندادن به این موضوع شکست بخورند و نتوانند به اهدافی که از قبل برای خودشان تعیین کردهاند برسند. ما در این مقاله قصد داریم تمام نکات مهم درباره بازاریابی محتوا را توضیح دهیم و ضمن آشنا ساختن شما با تاریخچه بازاریابی محتوا به بیان ضرورتها، روشها و فرآیندهای این شاخه از بازاریابی بپردازیم. اگر شما هم جزو علاقهمندان به مباحث استارتاپی هستید و یا از مدتها قبل تصمیم گرفتهاید سایت یا فروشگاه اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم.
جو پولیزی در کتاب بازاریابی محتوایی جسورانه (Epic Content Marketing)، شش اصل بازاریابی محتوایی را بیان میکند که به نظر میرسد بهکارگیری آن توسط هر کسبوکاری ضروری بوده و میتواند نقش مهمی در موفقیت و پیشگامی کسبوکارها در بازار رقابتی داشته باشد. در ادامه هرکدام از این اصول بهاختصار تشریح میشوند.
۱. ارضای یک نیاز
کسبوکارها باید قبل از هر کاری یک نیاز خاص از یک گروه از مشتریان را هدف قرار داده و در پی رفع آن نیاز به بهترین شکل ممکن باشند.
سعی کنید بازار، مشتریان و از همه مهمتر نیازها و اولویتهای آنها را به درستی مورد شناسایی قرار داده و سپس گوشه مشخص و محدودی از بازار را انتخاب کنید. درنهایت با تمام توان در پی این باشید که نیاز خاص آن بخش از بازار را به بهترین شکل ممکن رفع کنید.
این نیاز میتواند پاسخ به سؤالات، نیاز به تفریح و سرگرمی، نیاز به اطلاعات و دادههای مشخص، نیاز به یک محصول یا خدمت و یا هر چیز دیگری باشد.
آنچه مهم است پاسخگویی به آن نیاز به بهترین شکل ممکن است.
۲. پایدار و ثابتقدم باشید.
تداوم و نظم در تولید و ارائه محتوا، تأثیر بسیار زیادی بر وفاداری، اعتماد و رضایت مشتریان از ما دارد.
بهعنوانمثال اگر قرار است مشتری در زمانهای مشخص، خبرنامه و یا محتوای ایمیلی از ما دریافت کند و یا اینکه در زمانهای خاصی محتوایی از ما در شبکههای اجتماعی و یا فضای وب منتشر شود، آن محتوا باید بهصورت منظم و مداوم ارسال و یا منتشر شود. در غیر این صورت مخاطب بهمرور نسبت به ما و کسبوکار ما بدبین شده و به سمت کسبوکارهای دیگر با محتوای بهتر و منظمتر خواهد رفت.
۳. انسان باشید.
در بازاریابی محتوایی، مخاطب به دنبال محتوای داستانی است که بیانکننده احساسات و روحیات انسانی باشد. هر انسان و هر کسبوکاری داستان خاص خودش را دارد و مخاطب نیز به دنبال شنیدن همین داستان و برقراری ارتباط حسی با آن است.
سعی کنید در تولید محتوای بازاریابی صدای خاص خودتان را پیدا کرده و داستان مختص خودتان را داشته باشید و آن را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. این کار باعث خواهد شد تا احساسات مخاطب با آن داستان درگیر شده و بهمرور حس اعتماد و وفاداری بین برند و مخاطب به وجود بیاید.
۴. دیدگاه خودتان را داشته باشید.
سعی کنید در موقعیتها و شرایط مختلف و همچنین برای مسائل و موضوعات گوناگون، نظرات و دیدگاههای خاص خودتان را داشته باشید و آن را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.
از اینکه برچسب کارشناس به شما بزنند، واهمهای نداشته باشید. نظرات شما مورد استقبال مخاطبین وفادارتان قرار خواهد گرفت و این کار بهمرور باعث خواهد شد ارتباط بین شما و آنان تقویت شده و در طول زمان به صورت پایدار دربیاید.
۵. از صحبت درباره فروش بپرهیزید.
نقطه مهم دیگر در بازاریابی محتوایی این است که مخاطبان و مشتریان هیچ اهمیتی به ما و محصول ما نمیدهند؛ تنها چیزی که برای آنها مهم است، خودشان و نیازهایشان و چگونگی رفع آن نیازهاست.
به همین دلیل است که مشتری هیچ تمایل و علاقهای به شنیدن و خواندن مطلبی ندارد که در مورد ما و محصولمان باشد مگر اینکه آن مطلب به صورت مستقیم به نیازها و خواستههای او مرتبط باشد.
مشتری تنها در صورتی به ما توجه خواهد کرد که ما در خصوص علایق و نیازهای او و چگونگی ارضای آنها صحبت کنیم؛ بنابراین تا میتوانید برای مشتری و در جهت خواستهها، علایق و نیازهای او محتوا تولید کنید.
۶. بهترین در نوع خودتان باشید.
مشتریان همیشه به دنبال بهترینها هستند و اگر شما بهترین نیستید منتظر مخاطب و مشتری نباشید.
شاید امکان اینکه از ابتدا بهترین محتوا و محصول را تولید کنید، وجود نداشته باشد ولی باید حداکثر تلاش خودتان را به کار ببندید تا در سریعترین زمان ممکن به نقطه اوج برسید.
شما باید با کیفیت بالای محتوا، خدمات و محصولات مشتریان را شگفتزده کنید. در این صورت است که آنها نخواهند توانست شما را ترک کنند و همواره به شما وفادار خواهند ماند.
نکته مهم در این خصوص داشتن تمرکز در یک گوشه خاص از بازار و تلاش در جهت بهتر شدن در آن بخش محدود است؛ در غیر این صورت به نظر میرسد دستیابی به بالاترین جایگاه در همه زمینهها، کاری نشدنی است.